Dan uzdržavanja od kupovine

Danas je u celom svetu Crni petak, dan za rasprodaje koji neki ljudi završe na traumatologiji lečeći povrede zadobijene u guranju i tučama po tržnim centrima. Crni petak dobija sve veće razmere i veoma je slikovit prikaz onoga u šta smo se kao društvo pretvorili.

Srećom, u našem regionu još nije došlo do lomova kostiju zbog otimanja oko robe sa velikim popustom, ali nismo ni daleko od toga. Zato je pravo vreme da se zapitamo da li nam je preterana kupovina zaista potrebna? Naš standard je takav da se čini da ovde niko ne može da pretera sa kupovinom jer za to nema dovoljno sredstava, ali  to je varka.

Situacija je ovde možda i ozbiljnija jer osim količine robe, kod nas je problem i loš kvalitet koji se zbog niskog životnog standarda ljudima nameće kao jedina opcija. Roba lošeg kvaliteta kraće traje i samim tim nas tera da je obnavljamo češće, a o štetnim materijama koje se u robi niskog kvaliteta nalaze da ni ne govorimo.

Umetnik Ted Dejv je 1992. godine u Vankuveru, u Kanadi, ustanovio antonim Crnom petku i nazvao ga je „Buy nothing day“ koji je kod nas preveden kao Dan uzdržavanja od kupovine. Danas je u obeležavanje „nekupovine“ uključeno više od 65 zemalja, a kompanija Adbuster koja promoviše ovaj dan napominje da to nije samo 24h uzdržavanja od kupovine već se odnosi na promenu navika i započinjanje trajne životne obaveze da se konzumira manje. Oni predlažu da se umesto odlaska u kupovinu, danas družite sa prijateljima ili obiđete neki kulturno-istorijski spomenik ili jednostavno uživate u jesenjoj šetnji i šljapkanju po baricama.

Postoje protivnici Dana uzdržavanja od kupovine koji smatraju da je to besmisleno, jer će ljudi koji se danas uzdržavaju sutra kupiti više i tako poništiti svoj pozitivan uticaj. Međutim, čini se da ti ljudi ne shvataju da današnji dan pre svega poziva da se zamislimo nad svim lošim stvarima koje nam potrošačko društvo donosi, od dužničkog ropstva prema bankama do količina otpada koje stvaramo, energije i resursa koji se troše i da na osnovu tog razmišljanja donesemo odluku da ćemo racionalnije odlučivati prilikom svake kupovine koju obavljamo.